نوار عصب و عضله پا
نوشته شده توسط : media

 نوار عصب و عضله پا برای بررسی عملکرد عضلات و اعصاب پا از طریق الکترودها کاربرد دارد. از طریق این تست نواحی مختلف پا که دارای اختلالات عصبی هستند، تشخیص داده می‌شود. برای انجام نوار عصب پا می‌توانید به کلینیک دکتر ناصح یوسفی در غرب تهران مراجعه کنید.

از طریق تست الکتروموگرافی پا، الکترودها نزدیک عضلات قرار می‌گیرند و سیگنال‌های الکتریکی در طول حرکت عضلات به ثبت می‌رسند. در این آزمایش اختلالات عصبی مربوط به اعصاب حرکتی و حسی پا ارزیابی و اندازه‌گیری می‌شود و چنانچه مشکلی وجود داشته باشد، فرد می‌تواند برای درمان به موقع و جلوگیری از پیشرفت هرگونه بیماری احتمالی اقدام کند.

نوار عصب و عضله پا چیست؟

نوار عصب و عضله پا آزمایشی است که با هدف بررسی عصب‌ها و عضلات قسمت تحتانی بدن انجام می‌شود. زمانی که فرد علائمی مانند گزگز، درد شدید و بدون دلیل در پاها و اختلال حرکتی مواجه می‌شود، الکترومیوگرافی بهترین راه برای ارزیابی عصب‌های این ناحیه از بدن است.

در این آزمون الکترودها به صورت سوزنی یا سطحی وارد عضلات پا می‌شوند تا سیگنال‌های الکتریکی تولید شده از طریق عضلات را ضبط کنند. این سیگنال‌ها به شکل خطوط ردیابی نمایش داده می‌شود و پزشک می‌تواند از آنها برای ارزیابی اختلالات عضلانی و عصبی در پا استفاده کند. تست emg پا می‌تواند در تشخیص بیماری‌هایی مانند میوپاتی، نوروپاتی محیطی و اسپاسم عصبی مؤثر باشد.

انواع نوار عصب و عضله پا

برای تشخیص و بررسی اختلالات عصبی و عضلانی پا از انواع نوار عصب پا استفاده می‌شود:

نوار عصبی حرکتی

در این آزمون الکترودها به صورت سطحی بر روی پوست قرار می‌گیرند و سیگنال‌های عصبی حرکتی توسط استیمولاسیون الکتریکی تحریک خواهند شد و همچنین سیگنال‌های نوار عصبی که مربوط به حرکت عضلات است ضبط می‌شود. این تست برای ارزیابی عملکرد اعصاب حرکتی، تشخیص اختلالات حرکتی و عضلانی مفید است.

نوار عصبی حسی

در این نوع از نوار عصب و عضله پا الکترودها بر روی سطح پوست قرار می‌گیرند و سیگنال‌های عصبی حسی از طریق استیمولاسیون به عنوان ورودی و سیگنال‌های نوار عصبی به عنوان خروجی ثبت می‌شوند. این تست برای بررسی اختلالات حسی و تشخیص اختلالات عصب‌زایی بسیار کاربرد دارد.

نوار عصبی ترکیبی

استفاده از استیمولاسیون الکتریکی برای تحریک سیگنال‌های حرکتی و حسی مؤثر است و از طریق آن می‌توان عملکرد اعصاب حسی و حرکتی پا را اندازه‌گیری کرد و اختلالاتی مانند مانند پلی‌نوروپاتی و نوروپاتی را تشخیص داد.

انواع نوار عصب و عضله پا | کلینیک دکتر ناصح یوسفی

 مهم‌ترین کاربرد نوار عصب پا

الکترومیوگرافی جهت بررسی اختلالات عصبی مرتبط با پا، بررسی عملکرد اعصاب حسی و حرکتی و ارزیابی اختلالات عصبی کاربرد دارد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای نوار عصب پا عبارتند از:

1- تشخیص نوروپاتی محیطی که با علائمی مانند احساس سوزش، درد، خزش و اختلالات حسی در پا همراه است.

2- بررسی و ارزیابی عملکرد عصبی مربوط به مشکلات حرکتی و تشخیص اختلالاتی چون آسیب عصبی، ضعف عضلانی و اختلالات حرکتی

3- تشخیص آسیب‌های عصبی از جمله آسیب عصب تیبیال، آسیب عصب سیاتیک و آسیب عصب پرنئوس

4- ارزیابی عملکرد عصبی بعد از جراحی از جمله‌ترمیم رباط‌ها، اصلاح شکستگی استخوان و جراحی‌های عصبی در پا

نوار عصب و عضله پا برای چه کسانی مناسب است؟

نوار عصب پا برای افرادی که علائم مرتبط با اختلالات عصبی را مشاهده می‌کنند، کاربرد دارد. علاوه‌بر این افرادی که علائم نوروپاتی مانند سوزش، خزش و اختلالات حسی دارند، می‌توانند از نوار عصب پا برای تشخیص نوروپاتی استفاده کنند و این آزمایش را انجام دهند.

اما افرادی که دارای عفونت شدید هستند، به هیچ وجه نباید نوار عصب را انجام دهند. چنانچه ناحیه پا دارای زخم بار ترمیم نشده است، استفاده از الکترومیوگرافی خطر ایجاد عفونت را بیشتر می‌کند. همچنین افرادی که دارای حساسیت آلرژی هستند، نباید از تست EMG استفاده نمایند.

خلاصه مطالب

نوار عصب و عضله پا یکی از روش‌های کاربردی برای تشخیص عملکرد عضلات و عصب‌های پا با استفاده از الکترودها و ثبت تحریکات عصبی است. در طول این آزمون آسیب‌های عصبی و اختلالات مربوط به اعصاب پا و عضلات اندازه‌گیری می‌شود و چنانچه اختلالی در اعصاب پا وجود داشته باشد، می‌توان برای درمان به‌موقع اقدام کرد. به‌طور مثال افرادی که مشکوک به بیماری ام اس یا پارکینسون و صرع هستند، بهتر است این آزمایش را انجام دهد، چراکه در تشخیص زودهنگام بیماری بسیار موثر است.

تست نوار عصب پا برای تشخیص نوروپاتی، ارزیابی عملکرد عصبی، بررسی عملکرد عضلانی و اختلالات حرکتی پس از انواع جراحی نیز کاربرد دارد. برای دریافت نتایج دقیق بهتر است این تست را در کلینیک‌های تخصصی انجام دهید. برای انجام نوار عصب عضله پا تحت نظر بهترین متخصصان مغز و اعصاب می‌توانید به کلینیک دکتر ناصح یوسفی در غرب تهران مراجعه نمایید. در این کلینیک نتایج به طور دقیق همراه با تفسیر در اختیار شما قرار خواهد گرفت. برای دریافت نوبت با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی تماس بگیرید.

 





:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: